Lys opp i mørket!
19.09.2016 Forfatter: Frank Gjelsøy

Nå er høsten her og vi oppfordrer alle til å bruke refleks fordi:
Uten refleks er du synlig først på 25 – 30 meters hold, med refleks er du synlig på 140 meters hold når bilen bruker nærlys. Med fjernlys kan bilføreren se deg på 400 meters avstand. Hjelp derfor bilistene til å se deg!

Er vi flinke nok til å bruke refleks?

Transportøkonomisk institutt opplyser at bruk av refleks reduserer risikoen for å bli påkjørt i mørket med hele 85 prosent. 35 prosent av alle fotgjengerulykker her i landet skjer i mørket, mens bare 5 prosent av de fotgjengerne som blir påkjørt og skadet bruker refleks.

Hvor kan jeg skaffe en refleks?

Ta kontakt med ditt nærmeste lokallag i Personskadeforbundet LTN så kan du få en refleks med forbundets logo, her finner du en oversikt over lokallag: https://www.personskadeforbundet.no/?page_id=483

Frank Gjelsøy