Sjekkliste for påskeutfarten
18.03.2016 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Påsken er høytid, også for alvorlige trafikkulykker. Ta tiden til hjelp og husk at tett trafikk krever konsentrasjon bak rattet.

Her er Personskadeforbundet LTNs 10-punktliste for å unngå ulykker, være forberedt på situasjoner og ha en hyggelig biltur.

1. Bruk beltet riktig
Sjekk at alle i bilen er riktig sikret med bilbelter og barnestoler. Pass på at barna ikke sitter med beltet under armen, og at hoftebeltet ikke ligger over magen. Ta av tykke jakker, slik at beltet ligger så nært kroppen som mulig, og stram belte godt. Sikkerhetsutstyr må brukes riktig for at det skal virke etter hensikten. Sørg også for å sikre dyr i bilen. Større dyr bør plasseres i bur i baksetet.

2. Ta med hurtigkjettinger
Vinterdekkene bør fortsatt være på når du reiser opp på påskefjellet. Fordi stadig flere kjører piggfritt, er det smart å ta med hurtigkjettinger. De kan lett legges på om du sliter med å komme fram. Dekkrens er også nyttig.

3. Hold avstand
Hold avstand til kjøretøyet foran. Tell sakte til tre og avpass farten etter forholdene. Kjør tydelig så andre ser hva du vil og hvor du vil. Husk at bremselengden på snø er minst dobbel så lang som på tørr asfalt!

4. Ta det rolig – du har ferie
Følg køen og unngå stress. Unngå unødvendige forbikjøringer. Kjørefarten ligger like under fartsgrensen selv på de største utfartsdagene, selv om det på enkeltstrekninger kan være full stopp. Det er lite å spare på å kjøre forbi. Ta det med ro og stopp ofte.

5. Pakk smart
Mange biler er tungt lastet med påskeproviant og skiutstyr, noe som sammen med vinterføre og for høy fart gir dårligere kontroll. En fullpakket bil får endret kjøreegenskapene. Pakk de tyngste tingene nederst, og helst langt framme i bagasjerommet. Inne i bilen skal det kun være myke gjenstander.

6. Løse gjenstander – dødelig våpen
Løse gjenstander kan bli et dødelig våpen ved en bråstopp. Et videokamera som veier to kilo vil ved bråstopp i 70 km/t utgjøre en vekt på 110 kilo. Ha derfor aldri løse gjenstander på bagasjehylla. Bagasje i skiboksen bør veie maksimalt 50 til 75 kg.

7. Husk varseltrekant og refleksvest
Ha varseltrekanten lett tilgjengelig, gjerne bak seteryggen. Da vil du lett finne den, også hvis du blir påkjørt bakfra slik at bagasjelokket er vanskelig å få opp. Skulle ulykken være ute – bruk refleksvest!

8. Ta med mat og varme klær
Blir du overrasket av uvær og stående fast ved passering av en høyfjellsovergang er varme klær, mat, vann og varm drikke et godt tips.

9. Ta hensyn til de minste
For bilsyke barn hjelper det med reisesyketabletter på lengre bilturer. Ikke spis for mye søtt rett før bilturen. Aggressiv kjørestil med mye akselerasjon og nedbremsing gjør passasjerene lettere kvalme. I tillegg øker risikoen for ulykker, og bilen bruker mer drivstoff enn nødvendig. Barn som er fornøyde og har litt underholdning gjør bilturen hyggeligere, og lar sjåføren få konsentrere seg om tett påsketrafikk. Gode lydbøker finnes for barn i alle aldre og får tiden til å fly i bilen.

10. Vanlig høflighet
Stress og dårlig bilkultur skaper situasjonen. Se dette klippet fra NRK: https://tv.nrk.no/serie/fleksnes/FUHA00004074/16-03-1974

God påske fra alle oss i Personskadeforbundet LTN!