Husk å sjekke skattetrekksmeldingen nøye
16.12.2015 Forfatter: NN

Mottar du uføretrygd og har rett på skattefradrag etter overgangsregelen, har Skatteetaten allerede tatt høyde for det i beregningen av nytt skattekort. Det kan likevel være lurt å sjekke skattetrekksmeldingen nøye.

I disse dager sender Skatteetaten ut informasjon om skattekortet for 2016.

I skattetrekksmeldingen ser du hvilke opplysninger Skatteetaten har lagt til grunn for beregning av skattetrekket for 2016.

–Det kan være forhold som Skatteetaten ikke kjenner til, og som tilsier at du burde hatt et annet skattekort. Derfor bør du sjekke opplysningene i skattetrekksmeldingen nøye. Dersom opplysningene ikke stemmer, risikerer du å betale for mye eller for lite skatt gjennom året, sier kommunikasjonsdirektør i Skatteetaten, Mariken Holter

Har du hatt store endringer i inntekt, formue eller fradrag bør du endre skattekortet slik at skatten du trekker i 2016 blir riktigst mulig,

Stemmer ikke opplysningene bør du endre skattekortet.  Det gjør du enkelt på skatteetaten.no. Du kan også bestille papirskjema på skatteetaten.no, eller ringe Skatteopplysningen på telefonnummer 800 80 000.

Har du skattefradrag etter overgangsregelen, vil det komme fram av skattetrekksmeldingen. Beløpet på skattefradrag på skattekortet for 2016 vil være redusert til to tredjedeler av det du fikk for 2015. Det er i henhold til overgangsregelen som sier at skattefradraget du får i 2015 reduseres med en tredjedel pr år fram til overgangsordningen avvikles i 2018.

Se også Skatteetaten sine sider.

NN