• Forside
  • Nyheter
Stortinget lyttet til Personskadeforbundet LTN – stanser varslet kutt på 10 millioner kroner
02.12.2015 Forfatter: NN

I årets statsbudsjetthøringer i Stortingets justiskomité brukte Personskadeforbundet LTN mye av sin høringstid på bekymringer knyttet til de varslede kutt i bevilgningen til Kontoret for voldsoffererstatning (KFV). Forbundet viste blant annet til at kuttene var basert på feilaktig forståelse av erstatningsrettslige prosesser. Dersom det ble kutt i bevilgninger ville det medføre enda lengre saksbehandlingstid samt at KFV ville bli tvunget til å overføre ressurser fra regressarbeid og innkreving fra dømte voldsutøvere.

Nå snur regjeringen.

I følge Dagsavisen stanser Regjeringen det varslede kuttet på 10 millioner og bekrefter også at disse midlene i fremtiden skal inngå i den ordinære støtten til KFV.

– Vi er svært glade for å se at vårt arbeid gir resultater og at våre folkevalgte både har hørt og forstått hvor alvorlige konsekvenser det opprinnelige forslaget ville fått. Vi håper de vil være like lydhøre når vi tar opp andre viktige temaer som truer rettssikkerheten til skadde og syke mennesker, sier assisterende generalsekretær Per Oretorp.

– Nå håper vi at Stortinget også tar til fornuft og utsetter den varslede flyttingen av Pasientskadenemnda. Vi har, med støtte fra FFO, krev utsettelse samt at det foretas en grundig konsekvensutredning og evaluering av hele pasientskadeordningen, tillegger han.

Personskadeforbundet LTNs høringsuttalelse kan du lese her:

NN