NPE gjennomgår vaksinesaker på nytt
24.11.2015 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Den 12. november i år fastslo Høyesterett at staten skal holdes erstatningsansvarlig etter at en tolv år gammel gutt utviklet MS etter en MMR-vaksine. Nå forteller Norsk Pasientskadeerstatning til NRK at de også ønsker å se på andre vaksinesaker.

– Nå skal vi gå gjennom saker vi har avslått og som omhandler MMR-vaksine, for å se om dommen får konsekvenser for disse sakene. Vi vil også gå gjennom andre vaksinesaker der erstatningssøkeren mener å ha fått MS etter vaksine, sier direktør i NPE, Rolf Gunnar Jørstad ifølge NRK.

Assisterende generalsekretær i Personskadeforbundet LTN, Per Oretorp, mener dette er bare er rett og rimelig, og i tråd med forbundets forventninger til et offentlig forvaltningsorgan som NPE.

-Men at man skal begrense dette til kun de saker som omhandler MMR-vaksine og de vaksinesaker som kan kobles til utvikling av MS, blir selvfølgelig for snevert, understreker  Oretorp.

– Personskadeforbundet LTN  forutsetter at NPE gjennomgår alle saker der vaksiner kan mistenkes å ha forårsaket varig sykdom, sier han.

Se innslaget her: http://www.nrk.no/nordland/apner-gamle-vaksinesaker-etter-at-ms-syke-torbjorn-vant-i-hoyesterett-1.12668612