• Forside
  • Nyheter
MS-syk får erstatning etter vaksine. Vant mot Staten i alle rettsinstanser
18.11.2015 Forfatter: Gunn Kvalsvik

En 25 år gammel mann fikk medhold av Høyesterett i at staten er erstatningsansvarlig etter at han utviklet MS etter å ha fått MMR-vaksine da han var tolv år gammel.

-Vi er svært fornøyde med dommen, først fremst for den unge mannen det gjelder, men også på vegne av mange som mener vaksinasjon har ført til autoimmune sykdommer, sier Per Oretorp, assisterende generalsekretær i Personskadeforbundet LTN

Høyesterett er i dommen tydelig på at det ikke er tilstrekkelig for Staten ved Norsk Pasientskadeerstatning og Pasientskadenemnda å hevde at andre årsaker til sykdomsutviklingen er mer sannsynlig enn vaksinering. I disse tilfeller snus bevisbyrden og i følge Høyesterett må Staten bevise hvilke konkrete årsaker til sykdomsutviklingen som er mer sannsynlige enn vaksineringen.

-Dette er en meget viktig og interessant dom som vi mener vil måtte få betydning for et ukjent men stort antall mennesker som har utviklet sykdom etter vaksinasjoner, sier han.

Staten ved NPE og PSN skal som ”objektivt” forvaltningsorgan uten økonomiske egeninteresser utbetale riktig erstatning til dem som er rammet av skader og sykdom etter svikt eller feilbehandling i helsetjenesten, herunder vaksinasjonsskader.

– Høyesterettsavgjørelse gir meg grunn å tro at staten over svært lang tid på feilaktig juridisk grunnlag har avslått erstatning i slike saker, og forbundet forventer nå at NPE og PSN på eget initiativ gjennomgår og gjenåpner alle de liknende saker der man har tidligere har avslått erstatningsansvar, understreker Oretorp.

Om dommen
Dommen som ble avsagt i Høyesterett gjelder en tolv år gammel gutt som utviklet symptomer på den autoimmune sykdommen multippel sklerose (MS) få dager etter at han hadde fått sin andre MMR-vaksine i 2002. MMR-vaksinen er en anbefalt vaksine mot meslinger, kusma og røde hunder.

– På bakgrunn av en rekke faktorer – blant annet den nære tidsmessige sammenhengen mellom vaksinen og de første symptomene, guttens unge alder og eksempler fra vaksinasjoner med annen type virus som har hatt autoimmune virkninger som har likhetstrekk med MS – fant Høyesterett at det var et visst forskningsmessig belegg for at MMR-vaksinen i svært sjeldne tilfeller kunne utløse MS hos unge mennesker, presiserte førstekonsulent Rizwana Yedicam ved Norges Høyesterett.

Mannen hadde vunnet både i Oslo tingrett og i Borgarting lagmannsrett, men Norsk pasientskadeerstatning anket saken videre til Høyesterett. Høyesterett forkastet enstemmig anken, og idømte Norsk pasientskadeerstatning å betale sakskostnader til mannen på nesten 790.000 kroner. Saken vil nå sendes tilbake til NPE for erstatningsutmåling og vi krysser fingrene for at skadelidte slipper å bringe også utmålingsspørsmålet for domstol.