Forbudt å heade ballen
16.11.2015 Forfatter: Gunn Kvalsvik

I en artikkel i Dagbladet kommer det frem at i USA får ikke fotballspillere under ti år heade for å redusere faren for hodeskader.

Bakgrunnen for de nye sikkerhetsgrepene er at det nasjonale US SOCCER  ble saksøkt av en gruppe foreldre i fjor for å neglisjere behandling og oppfølging av hodeskader.

– Det denne saken viser er hvor viktig det er å ta hjernerystelser på alvor. Hvis en har symptomer bør en gå til lege for behandling og oppfølging. Her har både foreldre og trenere et ansvar, sier Birte Sand Rismyhr.

Hun vil også anbefale alle som er har barn som er aktive å få mer kunnskap om hvordan å håndtere hjernerystelse og retningslinjene for tilbakeføring til aktivitet etter hjernerystelse. Her har StatPed oversatt informasjonsbrosjyrer som kan være til hjelp.

– Og husk: Er du i tvil- ta en hvil, understreker Rismyhr.

Det betyr ikke at det er en viss fare for å pådra seg hodeskader i forbindelse med heading. I følge Vålerenga-lege Erik Rosenlund tas imidlertid hodeskader mer på alvor i norsk fotball sammenliknet med mange andre land.

Les hele artikkelen her http://www.dagbladet.no/2015/11/10/sport/idrett/fotball/hodeskader/41895936/