#hjelmsveis
08.05.2015 Forfatter: Birte Sand Rismyhr

I Norge blir tusenvis av mennesker behandlet for hjerneskader etter ulykker hvert år. Ved bruk og riktig bruk av hjelm kunne flere av disse skadene vært unngått, eller sterkt redusert.

I 2007 hadde Personskadeforbundet LTN en landsomfattende kampanje for å få folk til å bruke hjelm for å forebygge hodeskader. Under denne kampanjen delte medlemmene ut nesten 10.000 gratis sykkelhjelmer.

Fra begynnelsen av mai til midten av juni gjennomfører Sunnaas Sykehus kampanjen #hjelmsveis. Dette fordi 25 prosent av de som ikke bruker hjelm sier at utseende er årsaken. Mange er nok klar over at hjelm kan redusere faren for hjerneskade, men prioriterer likevel utseendet fremfor sikkerhet.

Hvert år kommer det pasienter til Sunnaas Sykehus grunnet alvorlige hjerneskader etter ulykker med manglende, eller feil bruk av hjelm. Det kan være på sykkelen, i skaterampa, på rulleski, i klatreveggen og på hesteryggen. Målet for kampanjen er derfor å fremme økt og riktig hjelmbruk blant barn, unge og i befolkningen for øvrig.  De oppfordrer derfor til å laste opp bilder, erfaringer eller lage en kort videosnutt og dele den på facebook eller instagram og tagge dem med #hjelmsveis

Personskadeforbundet LTN ønsker derfor, som Sunnaas Sykehus, at alle skal leve aktive liv, bruke hjelm og feste den riktig.  Seniorrådgiver Per Oretorp deler her sin #hjelmsveis og vi utfordrer helseminister Bent Høie, statssekretær i Justis- og beredskapsdepartementet Vidar Brein-Karlsen og leder i arbeids- og sosialkomiteen Arve Kambe til å gjøre det samme.

Birte Sand Rismyhr