Påsken – en høytid for ulykker
31.03.2015 Forfatter: Gunn Kvalsvik

Hver fjerde bilist aner ikke hvordan bilen bør pakkes. Feil pakking påvirker bilens kjøreegenskaper og kan i verste fall føre til ulykker

Her er noen kjøre og pakketips for påskeferien:

· Sjekk vei- og kjøreforhold på strekningen du skal kjøre.
· Sjekk værmelding om værsituasjonen kommer til å endre seg i den nærmeste fremtid.
· Pakk det tyngste nederst og innerst i bagasjerommet. Inne i bilen skal det kun være myke gjenstander. Løse gjenstander kan bli et dødelig våpen ved en bråstopp. Et videokamera som veier to kilo vil ved bråstopp i 70 km/t utgjøre en vekt på 110 kilo. Ha derfor aldri løse gjenstander på bagasjehylla. Bagasje i skiboksen bør veie maksimalt 50 til 75 kg.
· Ha lykt, slepetau og spade lett tilgjengelig i bilen.
· Varme klær og fottøy bør være lett tilgjengelig i bilen.
· Tilpass farten etter vær og kjøreforhold, vis respekt for vinterforhold.
· Hvis bilen skrenser eller sladder: Flytt blikket dit du vil bilen skal gå. Drei rattet til den siden bilen skrenser/sladder, trykk inn kløtsjen så trekkhjulene ruller. Da vil hele veigrepet brukes til styring.
· Hvis bilen spinner: Du har da overført for mye krefter til drivhjulene. Lett på gasspedalen til drivhjulene får veigrep igjen.
· Gamle vinterdekk kan være harde og gi dårlig grep, tross godt mønster. Husk riktig lufttrykk i hjulene, og en runde med dekkrens fjerner salt og fett og gir bedre grep.

Her er noen kjøre og pakketips for påskeferien: