Selvangivelsen på vei – sjekk at alt stemmer
27.03.2015 Forfatter: Frank Gjelsøy

Nå har rundt 3,4 millioner pensjonister, personlig næringsdrivende og lønns- og trygdemottakere nettopp mottatt selvangivelsen elektronisk.
– Når du først skal sjekke om postene i selvangivelsen stemmer, kan du sørge for riktig skattetrekk ved å tenke gjennom resten av året også, oppfordrer kommunikasjonsdirektør Mariken Holter i Skatteetaten.

Selv om selvangivelsen blir stadig enklere, er det like viktig som før å sjekke at de forhåndsutfylte opplysningene stemmer. Skatteetaten har utviklet en rekke digitale verktøy og kalkulatorer som ligger på skatteetaten.no. Nytt i år er en veiviser som hjelper deg å sjekke selve selvangivelsen. Verktøyet finner du her.

– Det er viktig å ikke betale for mye eller for lite skatt, men riktig skatt . Derfor er det viktig at alle sjekker at opplysningene i selvangivelsen stemmer. Du må spesielt huske å få med fradragene som du kan ha krav på, sier Holter.

Ny uføretrygd for i år
Når du først er i gang med selvangivelsen, kan det være smart å tenke over økonomien framover også. Med den nye uføretrygden som ble innført i januar i år blir trygdeytelsene skattet som lønnsinntekt fra og med i år. Hensikten er at det skal bli enklere å sammenlikne og kombinere lønn og trygd, slik at det blir tilsvarende enkelt å forutsi både inntekt, skattetrekk og eventuelt reduksjon av trygdeutbetalingen.

– Like viktig som å sjekke at tallene i selvangivelsen for 2014 stemmer, er å sjekke at skattekortet for i år er korrekt. Har du hatt endringer i økonomien, for eksempel i inntekt, formue eller fradrag, eller vet du kommer til å få det, bør du endre skattekortet. Da får vi et best mulig grunnlag til å beregne riktig skatt, slik at selvangivelsen og skatteoppgjør for neste år blir riktig, sier Holter.

Viktige datoer
For elektroniske brukere har selvangivelsen vært tilgjengelig fra torsdag 19. mars. Fra 23. mars ble den  tilgjengelig elektronisk for alle. Frist for å levere selvangivelsen er 30. april. Har du ingen endringer, er det ikke nødvendig å levere selvangivelsen.
Har du spørsmål om selvangivelse eller skattekort, er det bare å ta kontakt med oss slik at vi kan bistå deg.

Frank Gjelsøy