Det lønner seg med rehabilitering av hjerneskader
22.12.2014 Forfatter: NN

Lønnsomt å bedre rehabilitering av hjerneskader – Det er både best for pasienten og lønnsomt for sykehuset at pasienter med alvorlig traumatisk hjerneskade får tidlig og kontinuerlig rehabilitering viser nye studier.

Forskere tilknyttet  Research Centre for Habilitation and Rehabilitation Models and Services (CHARM) ved Universitetet i Oslo har tidligere undersøkt rehabilitering av pasienter med alvorlig hodeskade uten opphold i rehabiliteringen mens pasienten venter på plass. De dokumenterte at tidlig kontinuerlig rehabilitering gir betydelig bedre resultat sammenlignet med forløp der pasienten måtte vente.

– Dette er meget oppløftende resultat, som viser at det er lønnsomt å tenke «utenfor boksen», og ikke bare se på sitt eget ledd i behandlingskjeden for pasienten, fastlår leder Torben Wisborg, leder i Nasjonal Kompetansetjeneste for Traumatologi (NKT-Traume).

Personskadeforbundet LTN håper og tror den nye kunnskapen om at det faktisk lønner også økonomisk, på sikt vil føre til en endring av praksis.

Les hele saken her.  http://traumatologi.no/aktuelt/nye-studier-fra-rehabiliteringsforskerne-i-oslo/

NN