Bra bruk av bilbelte på E6
09.09.2014 Forfatter: Christina Thanger

Statens vegvesen har denne helga en landsomfattende bilbeltekontroll skriver NRK.no. På Mjøsbrua ble 2500 kjøretøy kontrollert, og kun fire fikk bot for ikke å bruke bilbelte.

Før helga (6.-8. september) varslet Statens vegvesen at de skulle ha sin årlige store bilbeltekontroll.

Gladsak

– Dette er positive tall som gjør meg glad fordi vi vet at fire av ti omkomne i trafikkulykker ikke brukte bilbelte. Dødstall viser at  manglende bruk av bilbelte oftest er den avgjørende årsaken til at en ulykke fikk et tragisk utfall, sier generalsekretær Ingeborg Dahl-Hilstad.

Bilbelte er det enkleste og mest effektive hjelpemiddelet vi har for å redusere tallet på drepte og hardt skadde i trafikken.

Les hele saken her.

Christina Thanger