God kommunikasjon med NAV

De fleste vi prater med gruer seg til første møtet med NAV og mye av grunnen til dette er at de har hørt og lest om personer som har dårlige erfaringer. Her er det viktig å huske på at enkeltsaker i media ikke gir et realistisk bilde av hvordan systemet fungerer. Allikevel er vi klar over at samarbeidet kan oppleves som vanskelig, da det er et stort system og komplisert regelverk man skal forholde seg til.

Skriftlig presentasjon og dokumentasjon

Når du blir bedt om å fortelle litt om deg selv og din situasjon er det ofte vanskelig å gjøre dette kortfattet. Det som har skjedd har hatt en så stor påvirkning på flere området i livet, og detaljer som kan være avgjørende hos én part er ikke nødvendigvis like avgjørende hos en annen. For mange vekker det følelser og du kan synes det er ubehagelig eller sårbart å fortelle det igjen og igjen, til personer som du ikke har noe kjennskap til enda. Et forslag kan være å skrive ned en kort presentasjon av deg selv, din situasjon, dine utfordringer og forslag til løsninger. Dette kan også gjøre det lettere å være kortfattet.

Dersom du har fått ny saksbehandler på NAV, kan dette være en måte å sette den nye saksbehandleren inn i situasjonen din på.

Dokumentasjon fra lege eller behandler(e)

Det kan i mange tilfeller være greit å ha med seg legeerklæringen som bekrefter de utfordringene du har. Dette gjelder spesielt dersom du har «usynlige» skader. Ofte er det vanskelig for andre å forstå, men en legeerklæring sammen med din egenerklæring kan gjøre dette enklere både for deg og saksbehandler. Dersom du skal søke på en ytelse, bør du innhente ny legeerklæring. Dette er fordi NAV krever legeerklæring som ikke er eldre enn seks måneder.

Ved søknad om økonomiske ytelser

Har du utlegg eller søker om økonomiske ytelser der det kreves kvitteringer eller kontoutskrifter, husk å ta med dette på møtet. NAV skal ha originalene, men vi anbefaler alltid at du beholder en kopi selv.

Tips

Bruk nav.no når du skal henvende deg til nav. Dette gjøres ved at du logger inn på nav.no – mine sider – «skriv til oss». På denne måten får du svar på spmørsmålene dine skriftlig, og du kan alltids gå tilbake til samtalen du hadde med NAV hvis det er noe du skulle bli usikker på. På «Min side» får også du tilgang og oversikt over sakene dine, uløste oppgaver og uleste beskjeder.

Illustrasjon av mann som håndhilser på kvinne i rullestol, kvinne står ved siden av.

Som medlem får du:

Råd og veiledning

Tilpasset dine behov

Medlemsmagasin

4 ganger i året

Medlemsfordeler

Leie av leiligheter i Bulgaria

Fellesskap

Tilknytning til lokallag

Bli medlem

Ved å bli medlem bidrar du til at vi kan fortsette å bistå med råd og veiledning når ulykken først er ute, og forebygge at skader oppstår.

Du får tilgang på råd og veiledning fra kvalifiserte rådgivere innen økonomi, jus og helsebehandling. I tillegg kan du delta på kurs og arrangementer, snakke med likepersoner og møte andre i samme situasjon i ditt lokallag. Du vil motta magasinet vårt, Leve Med, 10 ganger i året og ha tilgang til å booke våre ferieleiligheter i Bulgaria.

Medlemskap koster 300 kr i året for enkeltperson/voksen.