- Bruk vett på akebrett
04.02.2013 Forfatter: admin

Nye anordninger for vinterlek kommer stadig på markedet og akebrett får også nye og gøyale utforminger.

– På flere av de nye akebrettene ligger man med hodet først, noe man bør tenke på når man leker. Bruk akevett, oppfordrer generalsekretær Ingeborg Dahl-Hilstad.

- Gleden ved å ake på akebrett skal vi ikke ta fra noen, men vi oppfordrer foreldre til å ta ansvar, sier generalsekretær Ingeborg Dahl-Hilstad.

Lek i snøen er moro og Personskadeforbundet LTN ønsker ikke å bremse aktiviteten i bakkene.

– Vi synes det er hyggelig at barn i tidlig alder både får prøve seg på snøbrett, i slalombakken eller i akebakken. Men, dessverre så får vi meldinger om alvorlige tilfeller av skader under vinterleken. Vi som foreldre har et særlig ansvar her, sier generalsekretæren.

Dahl-Hilstad understreker at forbundet ikke går for noe generelt påbud for bruk av hjelm i akebakkene, men oppfordrer folk til å bruke akevett:

– Akebrettene har de forskjelligste utforminger, og brettene der man ligger på magen er også populære. Disse finnes i flere prisklasser – fra de profesjonelle brettene til de billige. Jeg vil spesielt oppfordre alle som bruker disse brettene om å bruke hjelm. Det sier seg selv at krasjer man i noe, så kommer hodet først. Senest i dag fikk vi høre om en ulykke på Østlandet. Barnet brukte ikke hjelm, og fikk en kraftig smell i hodet.

admin