Ferieleiligheter i Bulgaria

Alle Personskadeforbundet LTNs medlemmer får leie supre ferieleiligheter i Bulgaria!

Personskadeforbundet LTN eier 8 leiligheter i feriekomplekset Panorama Dreams, nærmere bestemt i St. Vlas (Sveti Vlas) som ligger ca.3 kilometer fra områdets største badeby Sunny Beach!Personskadeforbundet LTN tilbyr sine medlemmer muligheter til en rimelig ferie i et godt klima og med mye vakker natur!Bulgaria er kjent for en vakker kystlinje, flotte skoger og fjell.Og med muligheter til mange forskjellige opplevelser!Sunny Beach er et deilig sted å være også for de som ikke ønsker å reise rundt!

Prisene i Bulgaria er lave.

2 av leilighetene er spesielt tilpasset rullestolbrukere (D6 og D7).

Hva koster leilighetene å leie?

Leilighetene er godt tilrettelagt for bevegelseshemmede.Dersom man har et stort assistansebehov så passer de største leilighetene best.

Prisen pr.uke pr.leilighet varierer fra kr 1000 til kr 2000, avhengig av størrelsen.Vi kjører førstemann til mølla-prinsippet.Og den som først melder interesse bestemmer når uken starter, man kan f.eks leie fra lørdag til lørdag eller onsdag til onsdag.Maksimal leietid er tre uker.Det faktureres pr påbegynt uke. Det kan leies en leilighet i en leieperiode pr medlemskap  .

For neste års sesong tar vi i mot bestillinger fra første arbeidsdag i det nye året.

Passer for antall personer Pris Betegnelse Anmerkning Veranda/ havutsikt/
beliggenhet
Studioleilighet 2 1000 B20 4.etasje.Ett rom + bad. Veranda/Section 3, entrance B, 4th floor
Stue + 1 soverom 2 + dobbel sovesofa i stua 1500 A6 2.etasje. Veranda mot basseng./Section 2, entrance A, 2 floor
Stue + 1 soverom 2 + dobbel sovesofa i stua 1500 A11 3.etasje. Veranda mot basseng/ Section 2, entrance A, 3 th floor
Stue + 1 soverom 2 + dobbel sovesofa i stua 1500 D6 2.etasje.Spesielt tilpasset rullestolbruker.Utstyrt med personløfter og dusjsete. Veranda mot basseng/Section 2, entrance D,
2 th floor
Stue + 2 soverom 4 + dobbel sovesofa i stua 2000 B6 2.etasje.2 bad. En veranda mot basseng og en med havutsikt.
Section 3, entrance B,
2th floor
Stue + 2 soverom 4 + dobbel sovesofa i stua 2000 D7 2.etasje.2 bad.Spesielt tilpasset rullestolbruker.Utstyrt med personløfter og dusjsete. Veranda mot basseng.
Section 2, entrance D,
2 th floor
Stue + 1 soverom 2 + dobbel sovesofa i stua 1500 A4 2.etasje. Section 1, entrance A,
2th floor
Stue + 1 soverom 2 + dobbel sovesofa i stua 1500 D1 2.etasje. Section 1, entrance D,
2 th floor

Det er heis der.Alle leilighetene har bad, de 2 største leilighetene (B6 og D7 har 2 bad).

Hvor ligger leiligheten på komplekset?

Se på kolonnen med beliggenhet i tabellen lengre opp på denne siden, og klikk deg frem til beliggenheten til leiligheten på denne oversikten.

Er leiligheten ledig?

I denne oversikten finner du ledige datoer.Rødt er opptatt og grønt er ledig.
Merk at du må sende en epost til post@personskadeforbundet.no for å få en endelig bekreftelse på at det er ledig før du bestiller flybillett.

Når er det fint å være der?

Sesongen starter 15.mai og varer ut september.Temperaturen svinger fra 31 grader i sommerhalvåret til rundt 5 grader vinterstid.
I mai og september er det ikke sikkert at baren, cafeen og butikken er åpne, dette varier etter belegget på anlegget.

Valuta

Valutaen i Bulgaria heter leva.1 leva (LV). Her finner du kurs og valutakalkulator: Coinmill

Da bruk av kredittkort i butikker og restauranter ikke er så utbredt i Bulgaria er det lurt å ha med seg kontanter.

På flyplassen i Burgas er det en minibank.Det finnes også flere andre vekslingskiosker i Burgas, men unngå å bruke disse, da kursen her er dårlig.

Det enkleste er uttak med Visa i minibank, som det finnes mange av på Sunny Beach , og en i St. Vlas (Sveti Vlas).

Transport

Fly

De reisende bestiller flybilletter selv.

Alle turoperatørene + Norwegian flyr til Burgas i sesongen.Flytiden fra Oslo til Burgas er ca.3,5 time.Fra Burgas til Panorama Dreams tar det ca.en halv time med taxi.

Eller man kan fly til Varna.Flytiden er den samme som til Burgas, men det tar ca.halvannen time med taxi fra Varna til Panorama Dreams.

Taxi

Det er taxier rett utenfor inngangen til flyplassen i Burgas.Be taxien kjøre til Panorama Dreams; St. Vlas (Sveti Vlas).

Turen koster ca.70 leva fra Burgas, og ca.140 leva fra Varna.

Pass på alltid å forhåndsavtale pris før dere setter dere inn i taxien! Fastpris er viktig, ellers så risikerer man å bli lurt!

Prisen varierer litt avhengig hvor god man er til å prute.Men dra den ikke for langt.

NB!Det finnes ingen drosjer som har plass til store elektriske rullestoler.For vanlige rullestoler går det greit.

Personskadeforbundet LTN kjenner til et taxifirma i Svetl Vlas som snakker godt engelsk og som i roligere perioder kan tilby omvisningturer.
si i fra ved bestilling hvis du ønsker kontaktinformasjonen deres.

Taxi fra Panorama Dreams til:

• Sunny Beach koster 30 – 40 leva
  • Nessebar koster ca.40 leva
  • Sveti Vlas ca.10 leva

Leiebil

Kjør forsiktig!Mye trafikk!

Buss

Det er buss-stopp like ovenfor Panorama Dreams.Her går det buss til Sunny Beach og Nessebar.Stoppestedene står på engelsk og bulgarsk nede på høyre siden i frontruta.Spør eventuelt sjåføren .

Hva er leilighetene utstyrt med?

Alle leilighetene har kokemuligheter og godt med kjøkkenutstyr, sengetøy og håndklær.NB!Håndklærne kan ikke bringes ut av leiligheten, så håndklær for bruk på stranda og ved bassenget må gjestene medbringe selv.

Enkel rengjøring og skifte av håndklær/sengetøy annenhver dag.

Alle leilighetene er utstyrt med airconditon.

Safe kan leies i resepsjonen for 6 leva pr.døgn. Det finnes også en enkel safe i leilighetene som kan benyttes ved å bruke nøklene som henger i leiligheten.

Hva mer finnes i leilighetskomplekset?

I tillegg til lege og sykepleier er det butikk, trimrom, frisørsalong og fysioterapi i 1.etasje.

På området er det en restaurant som serverer alt fra frokost til middag.I tillegg finnes en egen bar.

Det er et treningssenter hvor man kan trene styrke.Muligheter for massasje.Senteret leier ut sykler til de som vil ut på egenhånd.Tennisbane for utleie og med mulighet til å leie tennisinstruktør.

Like ved anlegget er det både butikker og restauranter. I 2015 åpnet det et kjøpesenter ca 150 meter fra anlegget.

Helse og forsikringer

Husk å tegne reiseforsikring før du reiser!

Husk også å ha med deg europeisk helsetrygdkort.Dette får du ved henvendelse til Helfo (Helseøkonomiforvaltningen) .Kortet bestilles ved å gå inn på internett :www. helse.no eller ring (0047)33 51 22 80.

Bulgaria er medlem i EU.

Vann fra krana frarådes å drikke.Kjøp drikkevann i butikken.

Hvis dere får behov for legehjelp i Bulgaria, så kontakt eget forsikringsselskap hjemme før dere drar til legen.

For rullestolbrukere

Det er ca.1 km fra leilighetene til strandpromenaden.Med ledsager er dette en fin tur, eller ta drosje .På promenaden er det lagt ut lemmer og det går greit å forflytte seg med rullestol.

Noen steder er det mulig for rullestolbrukere å bade; spør på hotellet !

Steder som er verdt å se

Sunny beach

Sunny Beach er den største badebyen i området og ligger ca.3 km fra Panorama Dreams.

I Sunny Beach finner du masse butikker og boder som selger klær, sko, solbriller og alt annet en kan tenke seg og drømme om.Stedet har et stort antall restauranter og puber.Liker en shopping og mye folk så er dette det rette stedet å være.Det viktigste vil for mange likevel være stranden, som er lang.Er man sosial kan det være en idè å legge seg mot midten der det er flest solsenger, og hvor det er trangest.Liker man å ha litt privatliv kan det være lurt å legge seg ut mot endene av stranden.

For å få seg en plass i solen midt på stranden må man være tidlig ute, mens en kan vente til litt lenger ut på dagen på endene.

Taxi fra Panorama Dreams til Sunny Beach koster 30 – 40 leva.Det går også buss.

Sveti Vlas

Sveti Vlas er den nærmeste byen til Panorama Dreams.Den ligger ca.1 000 meter fra leilighetskomplekset.Turistene er levebrødet også i denne byen, men stemningen er roligere enn på Sunny Beach.Her kan en handle, spise og sole seg på stranden som ligger nedenfor byen.Stranden her er et godt alternativ til Sunny Beach.Trenger dere å fylle opp kjøleskapet med dagligvarer finnes det også en bra dagligvarebutikk her.

Nessebar

Nessebar er en kulturhistorisk idyll med kronglete smug.Nessebar er med på UNESCOs verdensarvliste.Den er derfor ikke så veldig fremkommelig for rullestolbrukere.Ønsker du å ta et bad finnes det små viker i nærheten eller du kan reise en halv mil lenger nord til Sunny Beach.

Som resten av området er det mange salgsboder som innbyr til shopping.Restaurantene er absolutt å anbefale der en sitter med panoramautsikt ut over Svartehavet.Mest av alt å oppleve her er de trange smugene og særpregede husene som folk kommer for å se.Anbefaler å komme sjøveien med en av båtene som går jevnlig fra Sunny Beach.En kan også ta taxi eller kjøre buss.

Badeland

Det er to badeland i området:ett i Nessebar og ett på Sunny Beach.Her kan det være fint å sysselsette barna i vannsklier og bassenger.Transport til og fra er gratis hvis man betaler inngangsbilletten til badeland på minibussen.

For den reiselystne

Bulgaria grenser til Tyrkia, og for den som har tid og liker å oppleve noe nytt er det mulig å komme seg til Istanbul.Flere reiseoperatører på Sunny Beach og Sveti Vlas arrangerer turer til Istanbul.

Her kan en velge mellom å kjøre buss eller å ta bil.Turene varer fra en til to dager.

Det er også utallige muligheter for andre typer opplevelser; seilturer, fjellsafari osv.

Restauranter

Mat er billig i Bulgaria, og antallet restauranter er enormt.

Sunny Beach er utvalget stort, men kvaliteten er varierende. Det kan være lurt å få noen tips fra hotellet eller folk som kjenner stedet.

Nessebar har også mange spisesteder. Gå en tur rundt i byen og se litt før dere bestemmer dere.

Uansett så vil vi anbefale å benytte muligheten til å spise på en av restaurantene som har utsikt over Svartehavet.

Sveti Vlas er en liten by som ligger i gå-avstand fra Panorama Dreams. Byen er roligere enn på Sunny Beach, og har flere bra restauranter. Vi anbefaler også en tur ned til marinaen for fritidsbåter. Her er det flere fine restauranter med god mat. Prisene er litt høyere enn de andre stedene, men ikke avskrekkende.

Leilighetene er en del av feriekomplekset Panorama Dreams.De ligger ca.3 kilometer fra Sunny Beach

Personskadeforbundet LTN har seks leiligheter til utleie for medlemmer:En studioleilighet, tre toromsleiligheter og to treromsleiligheter.En av toromsleilighetene og en av treromsleilighetene er spesielt tilpasset rullestolbrukere.Det er enkel adkomst til anlegget og de to bassengene, samt alle våre leiligheter.

På anlegget er det en restaurant som serverer alt fra frokost til middag.I tillegg finnes det en egen bar.

Det er mulig å få tak i de mest nødvendige matvarer og dagligvarer fra anleggets egen dagligvarebutikk.

Anlegget har eget helsestudio der en kan trene styrke.Det er også mulig å få massasje.

Senteret leier ut sykler for de som ønsker å komme seg rundt på egen hånd.

I tillegg er det fotballbane og tennisbane til utleie.Her er det også mulig å få tennistimer med trener.

Bestilling av leiligheter kan gjøres ved henvendelse til sekretariatet  på post@personskadeforbundet.no