Arbeid

Hvis en arbeidstaker har fått redusert sin arbeidsevne som følge av ulykke, sykdom, slitasje eller lignende skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få et passende arbeid. Arbeidstaker skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid, eventuelt etter særskilte tilrettelegging av arbeidet eller arbeidstiden, endring i arbeidsutstyr, gjennomgått arbeidsrettede tiltak eller lignende. Nav kan tilby hjelp til og tilrettelegging av oppgaver og miljø på arbeidsplassen. De kan også tilby en funksjonsundersøkelse for å vurdere mulige tilretteleggingstiltak som kan føre til at arbeidet kan gjenopptas helt eller delvis. Kontakt NAV Lokalt for mer informasjon om tilrettelegging på arbeidsplass.

Oppsigelse

Sykemeldte er særlig vernet mot oppsigelse. Sykdom er ikke grunnlag for oppsigelse det første året man er sykmeldt. Dersom en arbeidstaker har vært syk i mer enn ett år, gjelder vanlige regler om saklig grunn til oppsigelse. Sykdom kan da under særlige forutsetninger være en saklig grunn til oppsigelse. Arbeidsgiver må i så fall dokumentere at tilrettelegging, omplassering og annet har vært vurdert.

I de tilfeller hvor det er uavklart om arbeidstaker kan komme tilbake i arbeid, må arbeidsgiver begrunne eventuell oppsigelse med at dette er nødvendig for virksomhetens forsvarlige drift. Det kan likevel være anledning til å si opp en arbeidstaker mens vedkommende er sykmeldt det første året. Et eksempel kan være nødvendig nedbemanning.

Funksjonsassistent

Ordningen med funksjonsassistanse gjelder for personer med sterk fysisk funksjonsnedsettelse. Denne ordningen skal bidra til at enkelte deltakere skal kunne være i ordinært lønnet arbeid. Dette innebærer nødvendig bistand til praktiske oppgaver i arbeidssituasjonen slik at deltakeren skal kunne utføre sine ordinære arbeidsoppgaver. Før man søker dette må man ha kartlagt mulig tilrettelegging og aktuelle hjelpemidler før behovet for funksjonsassistanse vurderes.

Denne ordningen innvilges for et år av gangen. NAV skal i samarbeid med arbeidsgiver og arbeidstaker vurdere behov og omfang årlig. Ordningen er ikke rettighetsfestet i Lov om folketrygd, men er avhengig av årlige bevillinger fra Stortinget. Kontakt NAV Hjelpemiddelsentral for informasjon.

Tilretteleggingsgaranti

Tilretteleggingsgaranti gis for å øke yrkesdeltagelsen for personer med redusert funksjonsevne. Dette kan være nødvendige hjelpemidler, tilrettelegging og oppfølging. Garantien kan gis til virksomheter, arbeidssøkere og personer som i dag er i jobb og gis skriftlig slik at den også kan brukes i forbindelse med jobbsøking.

Hvordan får du tilretteleggingsgaranti?

  • Arbeidssøker, arbeidstaker eller arbeidsgiver kontakter sitt lokale NAV kontor med spørsmål om en tilretteleggingsgaranti
  • NAV vurderer i samarbeid med bruker hvilke tiltak som er nødvendig for å få eller beholde en jobb
  • NAV forplikter seg til å gjøre vedtak om støtte i form av tilskudd, hjelpemidler eller oppfølging innen en klar frist (se også under sykepenger).
  • Garantien gis skriftlig og kan f. eks brukes i forbindelse med jobbsøking.

Garantien forplikter NAV som helhet. Alle enheter som skal gi service/bistand er forpliktet av garantien, dvs. lokalt NAV- kontor, Arbeidslivssentre og Hjelpemiddelsentralen.

Tidsubestemt lønnstilskudd (TULT)

Tidsubestemt lønnstilskudd skal bidra til økte muligheter for ordinært arbeid blant personer med varig og vesentlig nedsatt arbeidsevne samt bidra til å forebygge uførepensjonering. Du får ordinær lønn og fast ansettelse i hel – eller deltidsstilling, og arbeidsgiver får tilskudd til lønnen din. Tilskuddets størrelse og varighet vurderes hvert halvår av NAV i samarbeid med virksomheten. Ordningen baseres på aktiv medvirkning fra arbeidstaker og arbeidsgivers side.

Tidsubestemt lønnstilskudd kan være aktuelt dersom:

  • du har varig eller vesentlig nedsatt arbeidsevne på grunn av helsemessige og/eller sosiale årsaker
  • du har gradert eller full uførepensjon
  • uførepensjon kan bli et alternativ
  • NAV har foretatt en vurdering av din arbeidsevne
  • andre tiltak og virkemidler har vært vurdert

Dette tiltaket kan brukes av personer både i og utenfor arbeidsforhold.

Bli medlem nå!

Du får tilsendt vårt medlemsmagasin 10 ganger i året. Ved å ringe sekretariatet på telefon 22 35 71 00 får du gratis rådgivning innen erstatningsspørsmål og bistand til valg av advokat, helse- og sosiale rettigheter og navrettigheter. Du vil også bl.a. få tilbud om ulike kurs, snakke med en likeperson, rabatter samt rimelig leie av våre leiligheter i Bulgaria.
Meld deg inn!