Regjeringen åpner for fortsatt avlastning
Forfatter: Gunn Kvalsvik

I en pressemelding, som kom rett før fellesferien, melder arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie at de har fått på plass en ordning som gjør det mulig for de aller fleste å beholde et tilbud om avlasting.

Arbeids- og sosialminister Anniken Haugli

Gladmeldingen fra regjeringen kommer etter at det i en periode har hersket usikkerhet om framtiden til avlastingstilbudet i kommunene.

– Departementet har heldigvis klart å ryddet opp i dette ved å ha fastsatt en forskrift om arbeidstid for avlastere. Denne åpner for at de fleste kan fortsette med den avlastingen som de har hatt tidligere, sier generalsekretær Ingeborg Dahl-Hilstad fornøyd.

I pressemeldingen fastslår statsråden at:

– Avlasting er et viktig tilbud for mange personer og familier med særlig tyngende omsorgsarbeid, og kommunene må ha et rammeverk som sikrer at de kan organisere et godt tjenestetilbud. Samtidig må det tas høyde for vernebehovene til de som arbeider som avlastere.

Åpner for helgeavlastning

Forskriften utvider også arbeidstiden for avlastere, noe som betyr at det er mulig å arbeide som avlaster i tillegg til en annen stilling i samme virksomhet.

– Regjeringen melder at forskriften åpner for at man kan arbeide 56 timer sammenhengende. Dette gjør at det er mulig å videreføre et tilbud om helgeavlasting, slik det er mest vanlig i dag og som vi vet mange av våre medlemmer bruker, forklarer Dahl-Hilstad.

Det nye er at det stilles krav til at arbeidstakerne får utvidet hvile før og etter de lengste avlastingsperiodene.

I følge pressemeldingen fortsetter departementet å arbeide med løsninger som kan gi enda større muligheter for fleksibilitet, inkludert ferieavlasting.