Husk reiseforsikring
Forfatter: Gunn Kvalsvik

I disse ferietider er det viktig å huske på at du kan stå på bar bakke om ulykken først er ute. Sykehusopphold og hjemreiser med ambulansefly dekkes ikke nødvendigvis av den norske stat.

Nasjonal juss gjelder

– Mange nordmenn tror at Norge alltid hjelper dem, også på ferie, forklarer generalsekretær Ingeborg Dahl-Hilstad i Personskadeforeningen LTN.

Det kan bli en ubehagelig overraskelse for mange. For så enkelt er det sjelden.

– Skader man seg for eksempel i en motorsykkelulykke i Hellas, er det gresk erstatningsrett som gjelder, forklarer generalsekretæren, og setter fingeren på problemet.

– Ikke alle land har de samme avtalene som Norge. Det handler blant annet om ulike økonomiske forutsetninger, og går reisen utenfor Europa og EU kompliseres det ytterligere.

– Vi får ofte kontakt med mennesker som har kommet i problemer etter å ha vært involvert i ulykker etter leie av motorsykler.

– Hvilke råd har du til dem?

– Jeg har det samme rådet til alle som skal på utenlandstur. Husk reiseforsikring, og sjekk forsikringsvilkårene!, sier Dahl-Hilstad.