Pakk feriebilen trygt
Forfatter: Gunn Kvalsvik

De fleste av oss har vært i en bilpakkesituasjon der man etter å ha fått plass til de siste tingene, smekker igjen bagasjedøren og tenker; oj det ble litt fullt!

Å pakke bil er ingen kunst, men få har kunnskap om hvordan man bør plassere bagasjen i bagasjerommet for å redusere skadeomfanget dersom man kommer ut for en ulykke.

En tommelfingerregel sier at gjenstander blir 30 ganger tyngre ved en bråstopp fra 50 km/t.  En løs koffert på 25 kilo vil altså fare framover med en kraft på 750 kilo.

Forsker Trine Staff hos Norsk Luft-ambulanse har en enkel huskeregel.

– Det du ikke vil ha i hodet fra ti meters høyde, bør du sikre, fastslår hun.

Når bagasjen når opp til bakseteryggene, er det stopp. Uten gitter er det uforsvarlig å pakke høyere. En sykkelhjelm i ansiktet på en bakovervendt toåring er for eksempel noe du absolutt bør unngå.

Staff har forsket på mulige konsekvenser av løse gjenstander i biler, med 190 trafikkulykker i Sør-Norge som grunnlag.

— I førti prosent av ulykkesbilene ble det funnet potensielt farlige og usikrede gjenstander. De fleste stasjonsvognene manglet sikring mellom bagasjerom og kupe, og usikret bagasje, som for eksempel tunge kofferter, dekk og matvarer, hadde forflyttet seg fram i kupeen i 27 av ulykkene. I 24 av disse tilfellene var samtidig baksetene blitt forskjøvet, forteller hun.

Forskningsrapporten konkluderer med at sannsynligheten for å bli truffet av en usikret gjenstand er relativt liten, men at risikoen for å bli hardt skadd hvis man blir truffet er høy. Det rådes til økt fokus på bruk av lastestropper til sikring av tung bagasje, samt etablering av gitter/nett mellom bagasjerom og kupe i stasjonsvogner.